REDEGJØRELSE FOR AKTSOMHETSVURDERINGER ETTER ÅPENHETSLOVEN
1. NØKKELINFORMASJON OM SELSKAPET
Selskapsnavn: Aasheim Kjøtt AS («Aasheim Kjøtt»)
Organisasjonsnummer: 966 618 019
Adresse: Teglverksveien 49, 3057 Solbergelva
Navn, tittel for kontaktperson for rapporten: Asbjørn Østnæs Aasheim, daglig leder
E-postadresse til kontaktpersonen: asbjorn@aasheimkjott.no
Dato: 16.12.2024
Rapporteringsperiode: 01.07.2023 – 30.06.2024
2. GENERELL BESKRIVELSE AV VIRKSOMHETEN
2.1 Åpenhetsloven § 5a
En generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
2.2 Beskrivelse
2.2.1 Organisering
Aasheim Kjøtt ble etablert i 1982, og er del av konsern som eies av Asbjørn Østnæs Aasheim. Selskapets virksomhet skjer fra lokaler i Solbergelva, Buskerud. Aasheim Kjøtt har ingen datterselskaper eller avdelinger.
Asbjørn Aasheim er daglig leder. Selskapet har ca 20 ansatte.
Aasheim Kjøtt er del av det organiserte arbeidslivet og er medlem av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund (KLF).
2.2.2 Driftsområde
Aasheim Kjøtt driver profesjonell håndtering og nedskjæring av primært storfe, men også lam. Råvarer kommer som helslakt direkte fra norske slakterier. Ved unntaksvis lavforsyningsgrad mottas helslakt via Norsk Kjøtthandel fra slakterier i Tyskland.
Kundene er i hovedsak norske virksomheter som driver videreforedling av produkter til sluttkunder i det norske markedet.
2.2.3 Retningslinjer/rutiner
Aasheim Kjøtt skal overholde pliktene etter åpenhetsloven og drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, i samsvar med intern rutine for overholdelse av plikter etter åpenhetsloven. Den interne rutinen er forankret hos daglig leder og styret og gjort kjent for alle i selskapet, og fungerer dermed både som et informasjonsskriv til virksomheten og som en rutine for overholdelse av pliktene etter åpenhetsloven.
Gjennom rutinen gis det generell informasjon om åpenhetsloven og dens virkeområde, selskapets arbeid med åpenhetsloven og varslingskanaler. Rutinen omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av gjennomføring og resultater, samt kommunisering av hvordan påvirkningen er håndtert og behandling av informasjonskrav. Videre gir rutinen informasjon om varslingskanal som skal bidra til å avdekke eventuelle negative konsekvenser og vesentlig risiko, og hvor informasjonskrav skal rettes.
For leverandører har Aasheim Kjøtt utarbeidet retningslinjer og kontraktskrav, for å tydeliggjøre forventning og ansvarliggjøre dem. Bestemmelsene skal bidra til å sikre at varene og tjenestene som leveres på kontrakten er fremstilt under forhold som er i overenstemmelse med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Bestemmelsene sikrer tilgang til leverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om leverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven. Hvilke kontraktskrav som benyttes vurderes konkret fra leverandør til leverandør.
Aasheim Kjøtt skal etterspørre hvordan leverandører jobber med tematikken overfor sine underleverandører der det anses som hensiktsmessig og gjennomførbart, og gjerne i detalj om nødvendig. Der det anses som nødvendig, hensiktsmessig og gjennomførbart ut fra risikovurderingene, skal egenrapportering benyttes der leverandører og forretningsforbindelser må besvare en spørreundersøkelse som tar for seg temaer relatert til de ti prinsippene i FNs Global Compact¹, etiske retningslinjer, kartlegging av leverandører og produksjonsland, egenvurdering av risiko i land de gjør innkjøp fra, styringssystemer og sertifiseringer, arbeiderrettigheter med mer.
¹ https://www.fn.no/om-fn/fns-organisasjoner-fond-og-programmer/un-global-compact
3. NEGATIVE KONSEKVENSER OG RISIKO
3.1 Åpenhetsloven § 5b
Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.
3.2 Beskrivelse
Aasheim Kjøtt benytter seg av flere metoder for kartlegging og oppfølgning, blant annet egen kategorisering ut fra risikovurderinger, egenrapportering/spørsmål til leverandørene og visuelle og muntlige revisjoner.
Aasheim Kjøtt har utført en risikovurdering og aktsomhetsvurdering som kategoriserer leverandører for å kartlegge og tydeliggjøre hvor risikoen for brudd på menneskerettigheter og uanstendige arbeidsforhold er størst. Kartlegging prioriteres basert på hvor det anses for å være høyest risiko for negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ut fra geografi og produkt/tjeneste, samt kriterier som hvilke leverandører det samhandles mest med, størrelsen på innkjøp og hvor Aasheim Kjøtt anser at de vil ha størst påvirkningsmulighet. Leveranser innen risikogruppene vil bli underlagt et strengere regime for dokumentasjon og kontroll.
Gjennom egenrapporteringen må leverandører besvare spørsmål som tar for seg temaer relatert til de ti prinsippene i FNs Global Compact², etiske retningslinjer, kartlegging av leverandører og produksjonsland, egenvurdering av risiko i land de gjør innkjøp fra, styringssystemer og sertifiseringer, arbeiderrettigheter med mer.
Aasheim Kjøtt besøker med jevne mellomrom leverandørene. Gjennom visuelle og muntlige revisjoner undersøker og spør Aasheim Kjøtt etter de forhold de mener er viktigst og som sikrer arbeidere og deres sikkerhet.
Gjennom egenrapporteringen og de visuelle og muntlige revisjonene kan Aasheim Kjøtt se om det er tilstrekkelige systemer på plass for å minimere risiko for brudd på de grunnleggende menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold. Vårt formål er at vi gjennom aktsomhetsvurderingene vil søke å identifisere, redusere og unngå potensiell og faktisk negativ påvirkning hos forretningspartnere og i vår leverandørkjede.
Aasheim Kjøtt har ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser så langt.
² ibid.
4. TILTAK
4.1 Åpenhetsloven § 5c
Opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.
4.2 Beskrivelse
Aasheim Kjøtt har forankret ansvarlighet med hensyn til overholdelse av plikter etter åpenhetsloven i virksomheten gjennom et styrevedtak og intern retningslinje/rutine. Den interne retningslinjen/rutinen er gjort kjent for alle i selskapet. Videre gir rutinen informasjon om varslingskanal som skal bidra til å avdekke eventuelle negative konsekvenser.
For leverandører hvor det er hensiktsmessig implementerer Aasheim Kjøtt kontraktskrav relatert til åpenhetsloven, eksempelvis kontraktskrav som sikrer tilgang til leverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om leverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven.
Aasheim Kjøtt skal etterspørre hvordan leverandører jobber med tematikken overfor sine underleverandører der det anses som hensiktsmessig og gjennomførbart, og gjerne i detalj om nødvendig. Der det anses som nødvendig, hensiktsmessig og gjennomførbart ut fra risikovurderingene, skal egenrapportering benyttes.
Aasheim Kjøtt følger opp avvik mot leverandør.
Hovedmålet med revisjon og forbedring er å skape varig endring som kommer arbeider og miljø til gode.
Signert digitalt av styret.
Bjarte Røyrvik
Styreleder
Asbjørn Østnæs Aasheim
Styremedlem og daglig leder