GENERELLE VILKÅR FOR SALG AV KJØTTRÅVARER FRA AASHEIM KJØTT AS
Versjon desember 2023.
1. DEFINISJONER
«Vilkår» betyr disse vilkårene, som er et bilag til Avtalen.
«Avtalen» betyr det/de dokumenter som definerer Partenes rettigheter og forpliktelser i forbindelse med Leveransen.
«Kjøper» betyr den enhet som kjøper Leveransen i henhold til Avtalen.
«Leverandøren» betyr Aasheim Kjøtt AS.
«Partene» betyr Kjøper og Leverandøren i felleskap, hver for seg en «Part».
«Leveransen» betyr de fysiske produkter som Partene i Avtalen har avtalt at Leverandøren skal levere til Kjøper.
2. ALMINNELIGE BESTEMMELSER
2.1. Generelt
Disse Vilkårene regulerer kontraktsforholdet mellom Partene i forbindelse med Leveransen som er nærmere beskrevet i Avtalen. Leverandøren kan endre disse Vilkårene med virkning for fremtidige leveranser.
Kjøpsloven av 13. mai 1988 nr. 27 (Kjøpsloven) gjelder med de presiseringer som følger av Vilkårene og Avtalen. Ved motstrid mellom fravikelige bestemmelser i Kjøpsloven og Vilkårene og/eller Avtalen, går Vilkårenes og/eller Avtalens bestemmelser foran. Inneholder Vilkårene bestemmelser som strider mot hverandre, gjelder yngre bestemmelser foran eldre, og dersom Vilkårene og Avtalen strider mot hverandre, gjelder Avtalen foran disse generelle Vilkårene.
2.2. Partenes samarbeid og gjensidige plikter
Partene skal samarbeide lojalt under gjennomføringen av Leveransen. De skal uten ugrunnet opphold underrette hverandre om forhold som de bør forstå vil få betydning for Leveransen.
Varsel, krav og andre meldinger som skal gis etter Avtalen og/eller Vilkårene, skal sendes til Partenes representanter per e-post.
3. LEVERANDØRENS PLIKTER
3.1. Utførelse av Leveransen
Partene er kjent med at å bearbeide kjøtt innebærer en hygienisk risiko. Leveransen skal ha normalt god kvalitet og holdbarhet. Leveransen er nedskåret og håndtert i tråd med gjeldende norsk regelverk og Leverandørens til enhver tid gjeldende krav til hygiene og produksjon. Leverandøren gir ingen garantier, og det vil alltid være Kjøper selv som er ansvarlig for å foreta de risikovurderinger som er nødvendige med tanke på Kjøpers videre håndtering av Leveransen.
Leveransen selges “som den er” og Leverandøren har intet ansvar for Leveransens hygieniske egenskaper med mindre avvik skyldes at Leverandøren eller Leverandørens kontraktsmedhjelpere har håndtert Leveransen på en måte som ikke oppfyller gjeldende norsk regelverk og/eller Leverandørens til enhver tid gjeldende krav til hygiene og produksjon. Leverandøren har heller intet ansvar for at Leveransen kan brukes til Kjøpers formål.
Opplyst holdbarhet på Leveransen forutsetter at Leveransen er oppbevart uavbrutt i anvist temperatur.
4. KJØPERS PLIKTER
4.1. Kjøpers medvirkning
Kjøper skal lojalt medvirke til Leverandørens gjennomføring av Leveransen. Medvirkningen skal skje i overensstemmelse med det som er avtalt, og for øvrig slik lojal opptreden tilsier. Medvirkningen skal være tilpasset den avtalte fremdriften for Leveransen.
4.2. Kjøpers undersøkelsesplikt
Kjøper skal undersøke Leveransen uten ugrunnet opphold etter mottak, for å påse at Leveransen er korrekt med hensyn til kvalitet og kvantitet. Eventuelle avvik fra avtalt leveranse, skal meldes umiddelbart til Leverandøren.
4.3. Opplysningsplikt
Kjøper skal opplyse Leverandøren om spesielle forhold som er av betydning for gjennomføringen av Leveransen.
5. LEVERING
Leveransen og risikoen for denne skal anses for å ha skjedd når Kjøper har kvittert for mottak av Leveransen.
6. FORSINKELSE
6.1. Generelt
Leverandøren er innforstått med viktigheten av at Leveransen leveres til avtalt tid, og plikter umiddelbart å varsle Kjøper om risiko for forsinket Leveranse.
Det foreligger forsinkelse dersom Leveransen ikke gjennomføres innenfor de tidsfrister som er inntatt i Avtalen, og dette skyldes forhold Leverandøren svarer for. Blir hele eller deler av Leveransen forsinket som følge av en handling eller unnlatelse fra Kjøpers side, eller noe Kjøper svarer for, skal leveringstiden forlenges med den tid som etter sakens omstendighet er rimelig.
6.2. Reklamasjon
Vil Kjøper kreve erstatning grunnet forsinkelse av Leveransen skal han varsle Leverandøren innen rimelig tid, og senest innen 4 arbeidsdager etter at han ble eller burde ha blitt klar over grunnlaget for å reise kravet.
7. MANGLER
7.1. Generelt
Det foreligger en mangel når Leverandøren ikke korrekt har utført Leveransen til den avtalte kvalitet og dette skyldes at kravet til faglig forsvarlig handlemåte eller aktsomhet ikke er overholdt.
7.2. Reklamasjon
Kjøper taper retten til å påberope seg mangler dersom han ikke skriftlig varsler Leverandøren innen rimelig tid etter at han har eller burde ha oppdaget feilen, og senest innen 4 arbeidsdager etter at han ble eller burde ha blitt klar over forholdet.
Kjøpers rett til reklamasjon forutsetter videre at Kjøper kan dokumentere uavbrutt kjølekjede i korrekt temperatur på Leveransen. Videre må Leveransens emballasje være hel og intakt.
7.3. Mangelsbeføyelser
7.3.1. Retting
Etter at Leverandøren har mottatt skriftlig reklamasjon fra Kjøper i henhold til punkt 7, skal Leverandøren avhjelpe mangelen.
Når en mangel foreligger, skal Leverandøren foreta vederlagsfri omlevering. Avhjelpende tiltak gjennomføres så snart som mulig, og uansett innen rimelig tid.
7.3.2. Heving
Dersom omlevering ikke er aktuelt, kan Kjøper enten beholde den mangelfulle Leveransen og kreve prisavslag, eller ved skriftlig meddelelse til Leverandøren heve kjøpet av den mangelfulle Leveransen. Heving kan likevel bare skje dersom det er klart at Leveransen lider av en vesentlig mangel.
8. TILBAKEKALL AV PRODUKTER SOM ER EN DEL AV LEVERANSEN
Dersom det oppstår og varsles en hendelse som, basert på en faglig vurdering av mattrygghet, medfører at produkter som er en del av Leveransen må tilbakekalles, skal Partene samarbeide slik at den kan gjennomføres på en effektiv måte og ellers søke å minimere tap.
9. ANSVARSBEGRENSNING
Leverandøren sitt totale ansvar knyttet til salg, forsinkelse, mangler og/eller tilbakekall av produkter som er en del av Leveransen, er begrenset til en sum lik salgsprisen for produktene i den aktuelle Leveransen. Leverandøren er ikke ansvarlig for indirekte tap eller skade, med mindre Leverandøren eller noen som opptrer på vegne av Leverandøren, har opptrådt med forsett eller utvist grov uaktsomhet.
10. FORCE MAJEURE
Som force majeure regnes forhold som ligger utenfor Leverandørens og Kjøpers kontroll, og som ikke med rimelighet kunne forutsies eller avverges, for eksempel krig, mobilisering, rekvirering, beslagleggelse, valutarestriksjoner, eksport- og importforbud og arbeidskonflikter. Samme rettsvirkning som force majeure gis streik eller lignende hindringer hos produsent eller transportør, brann, maskinhavari hos produsent eller forsinket leveranse fra underleverandør av samme grunner. Hver av Partene kan i slike tilfeller helt eller delvis heve avtalen. Er tilfellet av midlertidig karakter, vil leveringstiden kunne kreves utsatt. Såfremt noen av Partene vil påberope seg noen av de nevnte omstendigheter må han innen rimelig tid underrette den annen Part skriftlig om dette.
11. VEDERLAG
11.1. Generelt
Avtalt vederlag for Leveransen er angitt i Avtalen eller i den prisliste som benyttes mellom Partene.
12. BETALING OG BETALINGSBETINGELSER
12.1. Generelt
Leverandørens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres slik at de kan kontrolleres av Kjøper. Utlegg og utgifter skal angis særskilt.
12.2. Betalingsfrist
Kjøper skal betale senest innen på forfallsdato opplyst på faktura eller etter særskilt avtale.
12.3. Betalingsmislighold
Ved forsinket betaling kan Leverandøren kreve forsinkelsesrente i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
13. AVBESTILLING
Kjøper kan avbestille Leveransen på de følgende vilkårene: Avbestillingen skal skje skriftlig og snarest mulig etter at beslutning om dette er tatt. Leverandøren har krav på betaling for den delen av Leveransen som er utført, og med mindre annet er avtalt, erstatning for sitt påregnelige tap som følge av avbestillingen.
Leverandøren plikter å begrense sitt tap som følge av avbestillingen.
14. HEVING
Leverandøren har rett til å heve Avtalen dersom Kjøper vesentlig misligholder sine forpliktelser eller det er klart at slikt mislighold vil inntre.
Likeledes kan en Part skriftlig heve Avtalen dersom den andre Parten går konkurs, eller hvis han beviselig blir eller erkjenner å være insolvent, med mindre det uten ugrunnet opphold godtgjøres at Leveransen vil bli fullført i samsvar med Avtalen.
Ved heving har Leverandøren krav på vederlag for den delen av Leveransen som er levert i henhold til Avtalen.
15. ENDRINGER
15.1. Endringer i Leveransen
Endringer i Leveransen kan kreves av Kjøper innenfor påregnelige rammer. Ny pris skal i så fall fastsettes basert på samme utgangspunkt som opprinnelig. Leverandøren skal kompenseres for direkte kostnader som følge av endringen. Endringen skal bekreftes skriftlig av begge Parter.
15.2. Endringer i Vilkårene
Kjøper skal i rimelig tid informeres om endringer i Vilkårene. Etablert praksis mellom Partene i strid med Vilkårene skal ikke ansees som en endring av Vilkårene.
16. LOVVALG OG TVISTELØSNING
Vilkårene er underlagt norsk rett. Eventuelle tvister mellom Partene bør søkes løst i minnelighet.
Tvister som ikke avgjøres i minnelighet, skal behandles ved de ordinære domstolene. Buskerud tingrett er avtalt verneting.